Blog

Anahtar Performans Göstergeleri

anahtar performans göstergeleri 

Anahtar Performans Göstergeleri KPI ( Key Performance İndicator), hedefe uygun eğitim tasarlarken göz ardı edilmemesi gereken bir gerçektir.

Firma içi eğitimlerde, eğitim akademisi kurmak ve iç eğitmen yetiştirmek eğiticinin eğitimi programları ile çözümlenebilir mi?

İç eğitmen yetiştirme programları ve özellikle kurumsal akademiler kurmakta temel amaç, hedefe uygun işletme verimliliği ve iş süreçlerinde standart çalışan davranışı oluşturmak olmalıdır.

Eğer amaç eğitici yetiştirerek eğitim bütçesini kısmak ve ihtiyacı içerde çalışanlardan karşılamak olması durumunda karşılaşacağımız temel sorunlar aşağıda yer almaktadır.

  • Eğitici olarak yetkinleşmemiş kişiler tarafından öğretme esaslı değil dostlar alışverişte görsün, çalışanımızı eğitim verdik mi? evet verdik zihniyetli zaman kaybı yaratan verimsiz eğitimlere neden olur,
  • İç eğitici, iş yükü olarak gördüğü işini aksattığına inandığı bu süreçte, çalışanları ikna etmek ve motive etmek için çaba sarf etmez,
  • Eğitim süreçlerinde iş içerisinde oluşan çatışmaları eğitime yansıtarak çalışana yönelik ön yargılı yaklaşımlar sergileyebilir
  • Çalışan iç eğiticinin statüsünden endişe duyarak, soru soramaz, anlamadığı konularda geri bildirim veremez,
  • Eğitimler sıkıcı bir hal yaratır, eğitim kültürü oluşamaz, isteklilik körelir, eğitime girmek eziyet olur

Kurum içi eğitimlerin, iç eğiticiler tarafından verilmesinde güçlü yanları ise;

  • İç eğiticinin uygun performansı ve istekli anlatımı ise işletmeye çok büyük katkı yaratır.
  • Eğitimde sahada, müşteri de, veya üretim alanlarında karşılaşılan sorun ve çözümleri bilmesi ve majör konuları eğitime alması eğitim sürelerini kısaltır.
  • Eğitmenin sahadan geribildirim alması problemlerin çözümünü oluşturan kök sebeplerin tespitine ve süreçlerin iyileştirilmesine önemli katkı sağlar.
  • Eğitime katılan personel işi bilen ve aynı dili konuşan eğitmene daha fazla saygı duyar ve öğrenmeye açık hale gelir.

Eğitmeni doğru yetkilendirmek yeterli midir? Büyük ölçüde evet ancak içerik tasarlarken de anahtar performans göstergelerine göre eğitimi planlar ve uygulandıktan sonra sonucu ölçmek için takip edersek eğitimlerimiz hedefe uygun ve çok verimli olacaktır.

Anahtar Performans Göstergelerini (KPI) seçerken nelere dikkat etmeliyiz?

Eğiticinin Eğitiminde sıklıkla karşılaştığımız sorun eğitimin çıktısı ne olmalı öğrenciyi nasıl ölçüp değerlendirmeliyiz.

Anahtar performans davranışları belirlemek eğiticinin eğitiminde en zor süreçlerden biridir.

Performansı belirlerken aşağıda yer alan durumlara öncelik vermeliyiz.

 Eğitimleri 3 sınıfa ayırırsak,

  • Teknik alanda yani reel sektörde çalışan ekiplere verilen eğitimler
  • Hizmet ve ürün satışı konusunda çalışan ekiplere verilen eğitimler
  • Kişisel gelişim alanında yer alan ve insan odaklı (müşteri davranışları) ekiplere verilen eğitimler,

Eğitim KPI’larını da eğitim sınıfına göre seçmek daha kolay olacaktır.

Örnek vermek gerekirse;

Teknik alanda yer alan eğitimlerde işin yapılmasının direkt ölçüldüğü durumlar ya da davranışın direkt değerlendirebildiği durumları buna örnek verebiliriz.

Eğiticinin eğitimini örnek verecek olursak;

Eğitici yetiştiren bu programa katılan katılımcının teknik yetkinliği eğitim verebilmesi, eğitmen olabilmesidir.

Eğitici eğitimine katılan kişinin performansı iyi bir eğitmende olması gereken kriterlere sahip olmasının ölçülmesi olarak ele alabiliriz.

Bu performanslar,

  • Etkili sunum becerisi,
  • Konunun teknik ustalığına sahip olması
  • Eğitim verdiği konuyu yani eğiticiliği yapıyor olması
  • Eğitim esnasında katılan gruba hakim olması
  • İkna becerisi
  • İnsan ilişkilerinde ustalık
  • Zor insanları yönetme becerisi

Eğitmenin konusuna göre artıracağımız bu performans göstergelerini ölçmek için yararlanacağımız araçlar,

  • Değerlendirme formlarında sorgulamak ve öğrenci geribildirimleri
  • Bölüm yöneticilerinin gözlemleri ve raporlamaları
  • İşte yapılan hata yada eksiklerin azalıp azalmadığı
  • Verimin artması

Hangi alanda eğitim yapılıyorsa, o eğitime katılacak çalışanın yetkinlik, yeterlik ve bilgi becerilerinin kapsadığı anahtar performans göstergelerine (APG)  göre konular seçilmelidir.

APG’ler, işin yapılma şeklini ve kullanılacak bilgi ve deneyim sonrasında ölçülebilecek sonuçları ile organizasyonun hedeflerini gerçekleştirmesini sağlamalıdır.

Hedefler stratejik planlamadan sonra bölüm ve birey bazında tanımlanmalıdır ve sonuçları ölçülmelidir.

Satış ile ilgili hedefleri örneklersek:

  • Daha fazla satış yapmak,
  • Yeni müşteriye ulaşarak satış yapmak
  • Mevcut müşteriye daha fazla satış yapmak,
  • Karlı satış yapmak

Hangisi ya da hangileri hedefler içinde yer alıyorsa ona ilişkin AGP’leri belirlemek gerekir.

AGP ya da KPI’lar

  • Satış artışını sağlayacak pazarlama yöntemleri ile tanıtımı arttırmak
  • Müşteri ziyaret frekansını arttırmak
  • Düzenli artan oranda satış yapmak
  • Satışta kotaları doğru planlamak
  • Satış hacmi yüksek müşterilere öncelik vermek

Şeklinde çoğaltılabilir,

Bu alanda yeterli beceri gösterme konusunda çalışanın bilgi eksiklerinin tespitine bağlı olarak konular belirlenerek eğitimler hazırlanmalı ve tamamlandıktan sonra ölçülmelidir.

İnsan kaynakları yönetiminden örnek verecek olursak,

İşe alım ve Değerlendirme çalışanlarına ilişkin bir eğitim planlayacaksak,

Hedefler,

  • Üstün nitelikli personelin işletmemize başvurmasını sağlamak
  • Doğru mülakatla uygun aday seçmek
  • Oryantasyon eğitimlerini yeterli sürede ve etkinlikte vermek
  • Turnover oranını düşük tutmak

Bu hedeflere uygun AGP’ler,

  • İş ilanını hedeflenen adayların sahip olması gereken yetkinlikleri barındıracak şekilde tasarlamak
  • Yetkinlikleri doğru tespit etmek
  • Mülakatı yapılandırmak
  • Uzun süreli çalışma istikrarına uygun aday seçmek
  • İşe alımda uygun adayı seçmek ve teklif verirken ikna etmek

Bu alanda eğitim verirken de yukarıda yer alan hedef ve AGP’ler eğitimi yapılandırırken önceliklerimiz içinde yer almalıdır.

Dolayısı ile eğitim hedeflerimiz ve eğitim sonrasında beklediğimiz performans, işletme hedeflerine ulaşacak şekilde ölçerek uygun eğitimlerin gerçekleştiğinden emin olmalıyız.

Bu örnekleri arttırabiliriz yeter ki biz eğiticilerin AGP’larımızda eğitimlerimizin hedefe yönelik etkisini arttırmak ve zamanı etkin kullanmak öncelikli hale gelsin.

Başarılı ve tam isabet eğitimler için anahtar performans göstergelerimizi eğiticisi olduğumuz alana göre belirlemeye başlayalım o zaman.

youtube  facebook  twitter  linkedin 
Telefon: 0532 416 96 28
  mail: egitim@akademikplatform.com.tr - info@akademikplatform.com.tr